În jurul vârstei de 8-10 luni, ductul se va debloca de la sine sau cu ajutorul unui masaj, in peste 90% din cazuri, nefiind necesare alte intervenții. Dacă persistă după această vârstă, este nevoie de o mică intervenție chirurgicală efectuată de medicul oftalmolog, de obicei cu rezultate bune.

Părinții pot efectua masajul ductului lacrimal pentru a ajuta la deschiderea canalului. Înainte de efectuarea masajului, este necesar ca părintele să se spele pe mâini și să își mențină unghiile scurte. Masajul se face realizând o mișcare de sus în jos cu ajutorul degetului arătător, punând presiune fermă de-alungul ductului lacrimal situat median de colțul intern al ochiului, pe aripa nasului. Acest masaj previne suprainfecția canalului și poate ajuta la perforarea membranei care blochează ductul.

Cum se efectueazã toaleta ochiului cu canal lacrimal înfundat

Nu este nevoie să efectuați toaleta oculară de rutină, însă în unele situații poate fi util pentru a preveni infecția sau pentru a reduce disconfortul. Este de menționat că aspectul de „sticky eyes” la nou-născut poate apărea în urma contactului cu vernixul, substanța care acoperă nou-născutul. Și în acest caz toaletarea ochilor este utilă. Se poate efectua toaleta oculară cu ajutorul unei comprese sterile de bumbac umezită cu ser fiziologic sau cu șervețele special destinate igienei oculare, oricât de des este nevoie pentru a preveni acumulările de secreții.

Începeți cu ochiul mai puțin afectat, după ce bebelușul s-a trezit din somn și a mâncat. Sunt necesare mișcări blânde dinspre colțul intern al ochiului spre exterior, încercând să scoateți secrețiile purulente din ochi, ținându-le departe de zona canalului lacrimo-nazal. După ce ați efectuat o singură astfel de mișcare, compresa trebuie aruncată și procesul repetat, până când este curățat ochiul. Pentru cel de-al doilea ochi, este necesară o nouă compresă. Acest lucru previne diseminarea bacteriilor la același ochi sau infectarea celuilalt ochi.

Folosiți picături cu antibiotic doar atunci când sunt recomandate de medicul oftalmolog și de preferat după ce s-a efectuat o cultură din secreția conjunctivală. Acestea nu tratează cauza, ci doar infecția, în urma lor lacrimile rămânând curate, fără secreții, însă în cantitate mare în continuare.

Când este necesar sã mergeti la medic?

• Secrețiile sunt purulente (galben-verzui) și se acumulează în mod abundent și împiedică deschiderea ochiului chiar și după efectuarea toaletei oculare
  • Inflamația este severă