Nota autorului: Poza este cu titlu informativ și nu reflectă neapărat erupția din Roseola Infantum.

Stiai cã…?

• Se mai numește “a șasea boală a copilăriei”
  • Este o boală virală eruptivă cauzată de Virusul Herpetic Uman de tip 6
  • Apare în general între 9-12 luni, dar limita de vârstă poate fi cuprinsă între 2 săptămâni și 3 ani
  • Virusul poate fi detectat în salivă
  • Omul este singura gazdă cunoscută
  • Este foarte puțin probabil ca un copil care a făcut boala o dată, să o mai facă și a doua oară

Cum se transmite virusul?

Anticorpii materni protejează nou-născutul de acest virus, dar pe măsură ce concentrația lor scade în primul an de viață al copilului, bebelușul devine susceptibil la infecție.

Virusul se transmite prin saliva sau secrețiile nazale ale unui copil infectat sau ale unui adult aparent sănătos. Până la vârsta de 24 luni, mai mult de jumătate din copii vor fi făcut boala.

Care este perioada de incubatie?

Din momentul contactului cu un copil bolnav, durează aproximativ 10 zile ca simptomele să apară la copilul expus.

Cum se manifestã infectia?

• Unii copii infectați nu prezintă nici un simptom.
  • Debut brusc, la un bebeluș, aparent sănătos anterior.
  • Febră >39,5 de grade Celsius, care durează 3 zile
  • În general fără alte simptome specifice
  • Rar pot fi prezente semne de infecție de tract respirator (secreții nazale, tuse, etc.) sau de tract digestiv, însoțite de inflamația ganglionilor de la nivelul gâtului
  • Un mic procent de copii pot face convulsii în context febril
  • Tipic după încetarea febrei, apare o erupție caracteristică pe piele, care durează aproximativ 2 zile.

Ce analize se pot efectua?

Roseola Infantum este un motiv des de prezentare la camera de gardă din cauza febrei, care apare de obicei în absența altor simptome. De aceea medicul poate efectua o hemogramă și eventual alte investigații în funcție de vârsta și istoricul copilului. Uneori poate fi nevoie de o analiză care detectează prezența virusului în sânge.

Medicul de familie sau medicul pediatru pot pune diagnosticul de Roseola Infantum cu ajutorul unui istoric de boală care urmează succesiunea clasică descrisă anterior și atunci când erupția caracteristică este prezentă, fără a fi nevoie de alte analize.

De obicei tratamentul este suportiv, adică se pot oferi antitermice pentru scăderea febrei sau alte medicamente simptomatice. Hidratarea este și ea deosebit de importantă.

Boala durează aproximativ 7 zile, este de obicei autolimitantă, adică trece “de la sine”. Complicațiile sunt rare.