Cum se transmite virusul si cât dureazã perioada de incubatie?

Virusul se transmite în mod direct pe cale respiratorie prin strănut, tuse, vorbit sau indirect prin obiecte contaminate. Acesta invadează celulele sănătoase din tot tractul respirator. Din momentul expunerii la virus, durează între 24-72 h ca simptomele să se instaleze, după ce copilul sănătos a fost infectat.

Cum se manifestã gripa?

Timp de 2-3 zile copilul va prezenta febră, de obicei mare, 39-40 grade C, frisoane, stare generală modificată, letargie, apetit diminuat, dureri musculare și articulare. Este important de stiut că febra în gripă poate persista mai mult de 3 zile, însă acest lucru nu e un element constant. Astfel în a 4- a zi de boală poate aparea un nou puseu febril, după care valorile febrei ar trebui să descrească progresiv. După această perioadă apar secreții nazale, durere în gât, răgușeală, inițial tuse seacă dureroasă, apoi productivă. Uneori pot apărea simptome digestive: greață, vărsături, diaree.

În mod normal copilul se va vindeca de gripă în 7-10 zile, fără sechele, tusea putând persista până la 3 săptămâni. Este de menționat că bebelușii și copiii mici sunt la risc pentru forme severe.

Care este diferenta între gripã si rãcealã?

Cât timp e contagios copilul cu gripã?

Copilul care a făcut gripă e contagios cu 1-2 zile înainte de apariția simptomelor și încă 5-10 zile după debutul lor.

Ce fel de investigatii se pot face pentru a detecta gripa?

Există teste rapide de gripă, care se efectuează prin prelevat de secreții de la nivel nazo-faringian (nas și gât), care pot pune un diagnostic pozitiv rapid, însă medicul poate pune diagnosticul și pe baza simptomelor clinice, în special atunci când Institutul Național de Sănătate Publică sau Ministerul Sănătății declară oficial epidemia de gripă. Radiografia pulmonară e necesară doar atunci când medicul consideră că există criterii de afectare severă sau când la examenul cu stetoscopul există suspiciunea de o pneumonie cu condensare, adică este afectată o anumită parte din plămân.

Existã tratament pentru gripã?

Tratamentul gripei se face cu antivirale, cel mai cunoscut fiind Oseltamivir (cunoscutul Tamiflu) sub formă de comprimate sau sirop. Acesta este recomandat în mod special categoriilor cu risc: copii sub 2 ani, gravide, etc. Este nevoie ca acesta să fie inițiat cât mai rapid, în primele 48 de ore. În unele situații, medicul poate recomanda tratamentul cu antivirale și după acest interval de timp, însă eficiența lui va fi redusă. Hidratarea este deosebit de importantă, mai mult decât alimentația și scăderea febrei.

Ce mãsuri de prevenție poti lua?

Măsurile de igienă pentru prevenirea transmiterii gripei sunt:

• acoperirea gurii și nasului în caz de tuse/strănut
  • purtarea unei măști chirurgicale atunci când sunt prezente simptomele
  • spălarea mâinilor
  • suflarea nasului în batiste de unică folosință și aruncarea lor imediată, apoi spălarea mâinilor

Despre vaccinarea antigripală la copii poți citi în articol de mai jos: